zondag 14 februari 2016

Uitwisseling naar Skarnes

Uitwisseling naar Skarnes (Noorwegen)

In dit bericht kunt u de belevenissen lezen van een groep vijfde klassers van het Gymnasium Celeanum tijdens hun uitwisseling in Skarnes. De groep bestaat uit elf leerlingen: Sander Whien, Daan van den Boomgaard, Ole Neijenhuis, Noah van der Vegt, Wouter Kelderman, Judith Radersma, Rowena Jamal, Kyra Klijmeij, Femke Blokland, Li Zhan Braat en Emma Veerman. Zij worden op deze reis begeleid door mevrouw Van Leeuwen en meneer De Ruiter.

Algemene informatie Skarnes en de school
Het dorpje Skarnes ligt in het zuidoosten van Noorwegen. Het telt ongeveer 2300 inwoners. Het ligt ongeveer 70 kilometer ten noordoosten van Oslo. De leerlingen van het Gymnasium Celeanum doen een uitwisseling met de Skarnes videregående skole. Dit alles in het kader van het Erasmus+-project. Bij dit project zijn ook scholen uit Italië, Spanje, Engeland en Roemenië betrokken.
Er zitten ongeveer 340 leerlingen op de school. Dit zijn
leerlingen in de leeftijd tussen 16 en 19 jaar oud. In
tegenstelling tot onze school, zijn er op de school in Skarnes verschillende niveaus aanwezig.

Verslag van donderdag 11 februari (gemaakt door Judith Radersma)

Kyra, Rowena en Emma geconcentreerd voor de Cup song
Nadat we woensdag om 12 uur 's nachts aangekomen waren op Skarnes vgs, moesten we de volgende dag om half negen op school zijn. Daar werd ons het thema van de uitwisseling uitgelegd: "My future - a closed door or an open window?" In de aula was een muur gebouw met een open raam en een gesloten muur. Achter het raam mochten we allemaal vertellen wie we zijn en wat we willen worden. Daarna gingen we naar een ander gebouw om te zingen en dansen. We begonnen met het leren van de Cup Song uit de film Pitch Perfect. Na veel oefenen en veel verdwaalde bekertjes, is het de meeste van ons gelukt om de Cup Song te leren. Hierna werd de groep gesplitst in een dansgroep en een zanggroep. De zanggroep ging verder met het leren van het liedje dat bij de Cup Song hoort en We Go Together uit Grease. Deze liedjes gaan we dinsdag opvoeren in een theater. Hierna hadden we lunch en begon het middagprogramma. We waren opgedeeld in groepjes met mensen uit elk land. Samen moesten we een les voorbereiden in het Engels voor basisschoolleerlingen. Wij hadden het vak Engels gekozen en besloten om fragmenten van Frozen te laten zien en hier vragen over te stellen. Maandag werken we hier verder aan en gaan we de les ook geven. Na het voorbereiden van de les, konden we naar huis.

Femke en Ole in actie tijdens de lesvoorbereidingen



De rivier Glomna in Skarnes














Het meer genaamd Storsjøen oftewel "Big lake")

Verslag van vrijdag 12 februari (gemaakt door Daan van den Boomgaard en Sander Whien)

Op vrijdag begonnen we met het project: Your future a closed door, or an opened window. Dit project begonnen we door met z`n allen door een raam te roepen wat we later wilden worden. Daarna werden we opgedeeld in groepjes en moesten we icebreaker oefeningen gaan doen, dit was opdracht waar men losser moest worden door spelletjes met bijvoorbeeld toneel en dans te spelen, gek genoeg werkte dit. Daarna moesten we een documontaire maken over de toekomst, mijn groepje had bedacht dat wij een bedrijf waren die het milieu en de portemonnee van de burger wilde besparen door een huiswindmolenbedrijf (wat een woord) op te richten.  

Hierna moesten we een schets maken. Aan de hand van deze schets moesten we vervolgens een sculpture maken en alvast de materialen verzamelen voor het prototype. Voor we aan dit prototype gingen werken hadden we eerst een unihickeytoernooi die gewonnen werd door het groepje van Daan. Om half 12 begonnen we met het maken van het prototype en om 3 uur 's nachts waren de meeste af. De volgende ochtend startte de dag weer om 9 uur met een ontbijt gevolgd door het maken van de presentatie die gegeven moest worden voor een jury van docenten. Aan het eind van de ochtend werden de vier finalisten bekend gemaakt. Dit waren de groepjes van Emma, Judith, Daan en mijzelf.
Wij moesten nu op dinsdag voor alle gastgezinnen presenteren.





































Een ijsbreker bij de start van een nieuwe activiteit.

Een verhaal vertellen over opmaken door de gebaren van een ander persoon te gebruiken.




Uitbeelden van verhaal. De andere persoon moet het raden.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verslag van zaterdag 13 februari (gemaakt door Emma Veerman en Ole Neijenhuis)

Na een korte nacht slaap werden we wakker gezongen door de leraren over de intercom. Daarna kwamen ze ook nog met trommels over de gangen zodat ze er zeker

van waren dat we uit bed kwamen. Dit werd niet door iedereen zo erg gewaardeerd.
Het ontbijt begon om negen uur en duurde tot tien uur. Hierna kregen we een uur de tijd om ons beeld af te maken. Daarna presenteerden we ons beeld aan de jury. Deze bestond uit de leraren van de verschillende landen. In de presentatie vertelden we over de vijf opdrachten die we hadden gekregen en hoe we die tot een goed einde brachten. De eerste opdracht was het maken van een documentaire. De rest van de opdrachten waren gericht op het maken van een beeld dat te maken had met de zin: `Our future: a closed door or an open window`.
Nadat alle presentaties waren geweest werd om twaalf uur bekend gemaakt wie de 4 finalisten waren. Daarna werd iedereen om half één opgehaald door hun host families om de rest van de middag met hen door te brengen.

Hierna gingen alle studenten met hun host mee naar huis om weer wat slaap in te halen. Toen ik thuiskwam heb ik ongeveer twee uurtjes geslapen. Wat later in de middag ben ik met het hele hostgezin naar Oslo gereden. Wij zijn daar naar het hoogste punt van de stad gegaan. Eenmaal boven aangekomen hadden wij een prachtig uitzicht over een schemerig Oslo. Dit was een erg mooie ervaring. De berg waar wij op waren gereden was eigenlijk een skigebied met een grote skischans op de top, halfpipes en normale pistes. We hebben rondgekeken op het hele terrein en zijn daarna weer afgedaald naar het centrum van Oslo. Daar hebben wij gegeten en zijn later weer naar huis gereden. Vrijwel direct na thuiskomst ben ik gaan slapen, omdat ik de nacht ervoor nauwelijks had geslapen en het twee drukke dagen waren.



 

 

 

 

 

 

 

Verslag van zondag 14 februari (gemaakt door Noah van der Vegt en Wouter Kelderman)

Na een eerste goede nacht slaap van meer dan 6 uur, had onze host Jon het huis al verlaten toen wij om 10:30 wakker werden, hij was namelijk al vertrokken naar een locatie waar wij later heen zouden gaan. Wij werden wakker door de geur van verse Amerikaanse Pancakes, die heerlijk smaakten met de verse aardbeien. Na dit heerlijke ontbijt maakten wij ons klaar om naar Milepelen te gaan, een theater op een half uur afstand van Skarnes. Eenmaal aangekomen begon de talentenjacht vrij snel, deze talentenjacht was bedoeld als een voorronde van een groot festival. Tijdens deze show heeft Jon, al dan niet met zijn originele band, een heel goed optreden gegeven. We hebben van de andere kandidaten aardig wat gemiste noten gehoord, maar wij hebben ons hier zeker vermaakt.

Nadat wij thuis waren gekomen konden wij vrijwel meteen aan tafel om van een heerlijke elandbiefstuk te genieten gepaard met gestoomde aardappel en een verrukkelijke saus. Als dessert kregen wij een zelfgemaakte bosbessentaart met vanille, die net warm uit de oven kwam! Een aantal uur later, zo rond 22:30 had Jon's vader nog wat werk te doen, aangezien hij een paardendierenarts is, moest hij nog een flink stuk door de bossen rijden om een paard van een cliënt te verzorgen. Wij grepen deze kans om misschien een elanden te spotten en gingen mee. Succes bleef hier weg maar deze dag was zeker geslaagd!

Verslag van maandag 15 februari (gemaakt door Rowena Jamal en Kyra Klijmeij)

Nadat we om half negen op school waren aangekomen, hadden we de mogelijkheid om nog een uur aan de les die we zouden moeten geven aan basisschoolkinderen te werken. Daarna werden de groepjes verdeeld over verschillende basisscholen. Sommige van deze scholen hadden Smartboards, iPads, mobieltjes en het internet ter beschikking, terwijl andere het minder luxe hadden. Eenmaal aangekomen op de scholen werden lessen gegeven zoals wetenschap, wiskunde, muziek, maatschappijleer en Engels. Een voorbeeld van zo'n les is een les over het zonnestelsel, waarbij eerst een korte uitleg werd gegeven over de verschillende planeten en de zon en daarna mochten de kinderen een poster maken over hun favoriete planeet. Als afsluiting werd er een kahoot (een quiz) gedaan. Dit alles werd in het Engels gegeven en we zijn dan ook zeer verbaasd over het hoge niveau dat sommige kinderen hebben.

Toen we terugkwamen van de scholen kregen we te horen dat we een TeachMeet moesten geven. Dat is een ontmoeting tussen verschillende leraren (wij dus) in de vorm van korte presentaties, waarin een korte samenvatting en evaluatie van de lessen wordt gegeven. Na deze instructie kregen we een uur om deze TeachMeet voor te bereiden door bijvoorbeeld een powerpoint presentatie te maken. We kregen daarna verschillende soorten vlees, wat helaas voor de vegetariërs onder ons iets minder leuk was, maar voor de anderen natuurlijk wel.

Na het eten begon de TeachMeet. Alle leerlingen en sommige hostfamilies hadden zich verzameld in de school. De presentaties werden in een willekeurige volgorde gekozen door middel van een fruitmachine, zodat we de hele tijd in spanning zouden blijven. Tijdens de presentaties werd vooral verteld hoe leuk de kinderen waren en hoe ze de kinderen onder- en overschat hadden. Aan het eind werd, weer random, twee prijzen weggegeven: twee dozen vol met chocola en snoep.

De leerlingen werden hierna door hun host opgehaald en de meeste brachten de avond met hun hostfamilie door. 

Verslag van dinsdag 16 februari (gemaakt door Li-Zhan Braat en Femke Blokland)

We zijn opgestaan en hebben een heerlijk ontbijt gegeten. Daarna de bus naar school genomen. Op school zijn we begonnen met de Dance en Choir. We oefenden het zingen en de dansers oefenden hun dans. Het zingen ging niet erg soepel,  zeker niet toen de dansers erbij kwamen, maar iedereen deed heel erg zijn best.
Na het oefenen, zijn we met een bus naar Oslo gegaan, we kregen daar drie uur vrije tijd. Verschillende bezienswaardigheden hebben zich aan ons vertoond, onder andere het kasteel, het theater en de universiteit. Uiteraard moest er ook gewinkeld worden. Gezellig de winkels afgestruind en een sushi-break genomen bij een klein restaurantje! Ook hebben we nog even wat Noorse chocolade meegenomen uit een kleine chocoladewinkel, leuk als cadeautje en natuurlijk super lekker!

De bus wachtte ons rond half drie weer op, waarna we door zijn gereden naar Milepelen, een klein theater waar we die avond de uitwisseling gezamenlijk zouden afsluiten.
We oefenden daar nog een paar keer, maar na heel veel 'One last time!' ging het uiteindelijk prima.
Nadat de mensen binnen waren gekomen, begonnen we met de Cupsong. Een deel van het refrein werd spontaan overgeslagen, maar het werd prima opgelost en het publiek heeft er niks van gemerkt.
Ook de winnende groepjes presenteerden hun projecten, waarna er een stemmingsronde volgde via Kahoot. De publiekswinnaar was, nauw opgevolg door een andere groep, de groep van onze Nederlandse Daan. Zij hadden een windmolen nagemaakt en daar een duidelijk verhaal bij verteld.
De winnaar die gekozen was door de jury, waren Emma en haar groep. Zij hadden een open boek gemaakt in 3D, waaruit verschillende tekens kwamen met een mooie betekenis.
De avond werd afgesloten met 'We go together' van Grease, de zangers en dansers deden het super. Het was een mooi einde van de uitwisseling!
's Avonds was er nog een klein feestje, waarop iedereen afscheid kon nemen van elkaar. Het was heel gezellig!
Moe maar voldaan keerde iedereen die avond terug naar zijn gastgezin, koffers werden weer ingepakt en iedereen ging slapen.







 

 
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten